Peringatan telah datang. Apa alasan tidak berubah?

wanita-bertudung

“drama2 korea, jepun kau layan lagi.. filem2 mat salleh dedah aurat, adegan 18+ kau tengok lagi.. awek2 tepi jalan, kau usha lagi.. baju & seluar adik kau yang ketat tu kau pakai lagi.. tudung singkat atas dada tu, kau pakai lagi..”

Tinggalkanlah semua (diatas) ini! (siapa buat, dia terasa)..

“Der..tau buat.. Taubat!..form 5 dah belajar surah An-Nur ayat 30-31 kan?..ke ust. & ustzh tak ajar?”

..

Pastikan kita sentiasa “berniat & berazam untuk berubah” dan “bertindak untuk berubah”. Sekalipun tersungkur lagi, terus beristighfar, bertaubat dan berjanji pada diri tidak mengulangi dosa yang lepas.

Paling penting, laksanakan Solat dengan sempurna dan khusyuk kerana Solat dengan sempurna itu mencegah kemungkaran. Juga sentiasalah memohon diberikan Taufiq & Hidayah oleh Allah agar kita sentiasa kekal dalam kebaikan dan terhindar daripada perlakuan dosa.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud, “Wahai sekalian pemuda, barangsiapa di antara kalian yang sudah memiliki kemampuan maka hendaklah dia menikah, kerana hal tersebut lebih menundukkan pandangan dan lebih memelihara kemaluan. Dan barangsiapa yang belum mampu maka hendaklah dia berpuasa kerana puasa adalah perisai baginya.” (riwayat Al-Bukhari no. 5065 dan Muslim no. 1400)

..

Fikir logik, sekurang-kurangnya walaupun banyak kali anda gagal dalam “journey perubahan POSITIF”, anda tetap dapat pahala kerana terus MENCUBA dan TIDAK PUTUS ASA!.. jangan risau, Allah SWT tidak kejam.. Kasih sayang-Nya mendahului kemurkaan-Nya.. dan kita jangan sesekali berputus asa daripada Rahmat-Nya..!
..
..
..
..
..
..
..
Cuma.. sekali anda telah diberi peringatan, Allah akan soal di akhirat kelak, tentang peringatan yang telah diberikan kepada anda.. by that time.. tiada alasan boleh diberikan untuk tidak berubah.. kerana peringatan telah datang kepada anda.. buktinya..

..
ANDA TELAH BACA ARTIKEL INI !!!!”..

..
bukan nak takutkan, tapi itulah kenyataan. AllahuAkbar!

‪#‎HijrahSatuPENGORBANAN‬ ‪#‎NeverGiveUp‬ ‪#‎Berubahlah‬ .. ‪#‎ImALeader‬

Advertisements

Seret Anak ke Masjid. Lupa atau Malas?

MOSQUE PRAYERS 4   images

#Bawa Anak Ke Masjid Selalu. Kelak Mereka Cinta Akan Masjid, dengan Izin Allah.


Hakikat “Paling Tragis” ialah apabila ayah-ayah dan atuk-atuk, dah elok datang ke Masjid untuk solat berjemaah, dengar kuliah maghrib, kuliah subuh, duduk dalam majlis ilmu, tapi..

ANAK-ANAK KAT RUMAH.. BIAR TIDUR, LANYAK SUBUH..
ANAK-ANAK KAT RUMAH.. BIAR TERCONGOK DEPAN TV, TENGOK DRAMA KOREA, JEPUN
ANAK-ANAK KAT RUMAH.. BIAR TERSADAI DEPAN PC, FACEBOOK, SKYPE, LAYAR BUKAN2

“Dah mu ingat, mu sorang je nak masuk syurga?!”

..

**Jangan sampai anak ini mengheret engkau ke jurang neraka, tatkala engkau setapak lagi untuk ke Syurga**

#TazkirahRINGKAS #ImALeader

 

Smartphone dan Pisau. “Sama Tak Serupa”.

151858    iphone 6
#SAMATAKSERUPA

Berhati-hatilah dengan “smartphone” anda! Smartphone ibarat pisau, dengannya kita boleh buat 1001 kebaikan, tetapi dengannya juga kita boleh buat 1001 kejahatan. Jadi, gunalah telefon pintar anda sebaik-baiknya (untuk buat baik).

Jika anda menghabiskan rutin harian anda di telefon pintar lebih lama daripada di “dunia nyata” ini, berwaspadalah kerana berkemungkinan telefon pintar anda lebih pintar daripada anda…MuahAHhhhaahah *gelakan kejahatan* (evil laugh)

Sekian Tazkirah Dhuha.. AllahuAkbar! 😀 ‪#‎PendakwahMuda‬ ‪#‎JutawanMuda‬‪ #‎ImALeader‬

#TIPKAYABERJAYA 1 : Syukur (Artikel Ringkas)

Segala Ilmu milik Allah Ta’ala..Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim 😀

” SYUKUR “

Bilakah kali terakhir kita bersyukur yang kita masih lagi sihat pada hari ini ?
Bilakah kali terakhir kita bersyukur kita mempunyai rumah dan kereta pada hari ini ?

The Power of Syukur

Konsep dia sekarang macam ini, barangsiapa bersyukur Allah tambah nikmat-Nya kapada dia.. [Surah Ibrahim ayat 7]surah ibrahim ayat 7

Siapa lagi yang lebih baik janjinya selain Allah SWT?


Satu peringatan untuk kita sama- sama kita renungkan, Ingatlah bahawa
“Rezeki/ Nikmat itu bukan hanya duit semata- mata”


Sebalinya boleh jadi sihatnya kita, anak kita sihat tiada cacat, misalnya. Hidup kita tenang pun suatu nikmat! Berapa ramai orang di luar sana meskipun kaya namun hati tak pernah tenteram? Tersangat ramai. Maka, bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang..

Cuba kita bayangkan, pagi tadi lepas kita sarapan makan karipap tiga biji misalnya, dan kemudian kita syukur kepada Allah “Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah atas rezeki yang Engkau berikan kepadaku pagi ni”

Bayangkan.. jika Allah nak jadikan dengan asbab kita syukur atas rezeki kita yang sedikit itu , Allah beri kita rezeki lebih besar, contohnya petang nanti tiba- tiba kawan lama kita masa sekolah dulu  datang rumah dan belikan kita sebiji kereta BMW 5 series.. Wah, Hebatnya !!

Persoalan dia, MUSTAHILKAH benda macam ini boleh berlaku?
“Jawabnya TAK MUSTAHIL”

“Tidak ada yang mutahil dengan Izin Allah Ta’ala”


Allah SWT kan Maha Kaya, jadi mintalah kekayaan pada Allah tidak kiralah kaya duit, kaya ilmu, kaya pangkat, kaya anak dan sebagainya, kita minta pada pemilik kekayaan sebenar, Allah SWT , InsyaAllah Allah pasti perkenankan doa kita sebab Allah berfirman dalam Quran Surah Ghafir ayat 60 “..Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan bagimu..”.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dalam berdoa pula, kita mesti yakin terhadap doa kita bahawa Allah pasti perkenankan doa kita dengan kata lain bersangka baik pada Allah, kerana dalam suatu Hadis Qudsi dinyatakan bahawa “Aku(Allah) menurut sangkaan hamba-hambaKu kepadaKu..”. Senang cerita, jika kita rasa yakin kepada Allah kabulkan doa kita, maka InsyaAllah itu yang terjadi..dan sebalinya. Wallahu’alam 😀
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

[BADRUL SANI] : Masalah Bukan Masalah.. Senyum!

[MASALAH BUKAN MASALAH]

Masalah sebenarnya adalah proses pembelajaran untuk menjadikan anda lebih hebat berbanding dahulu. Masalah bukan masalah.

Ia adalah sebahagian daripada episod kehidupan anda. Babak suspen mungkin. Atau babak sedih. Yang akhirnya menjadikan filem hidup anda penuh warna warni.

Senyumlah 😀 . Ia memudahkan anda untuk berdepan dengan masalah.

**petikan  https://www.facebook.com/badrulsani?fref=photo
10313140_10153091691838267_6741978139059957834_n

[SUNNAH] : Berlumba Lari (Artikel Ringkas)

Rasulullah pernah berlumba lari dengan isteri Baginda. 😀

Aisyah bercerita: “Suatu hari aku dan Rasulullah berlumba lari, dan aku mengalahkannya. Beberapa lama kemudian apabila aku telah bertambah gemuk, kami berlumba lagi. Kali ini Baginda mengalahkan aku. Baginda bersabda: “Ini (balasan) untuk yang terdahulu.” (Riwayat Abu Dawud)

Menurut Ibn al-Qayyim dalam al-Tib al-Nabawi, berjalan dan berlumba lari ialah latihan untuk seluruh badan. Aktiviti ini dapat mencegah daripada penyakit kronik.

Kajian moden turut menunjukkan bahawa aktiviti berjalan 30 minit sehari memberikan banyak kebaikan, antaranya:

# Mengurangkan risiko penyakit jantung koronari
# Meningkatkan tekanan darah
# Mengawal berat badan
# Menurunkan risiko kegemukan (obesiti) 

Terbukti, sunnah membawa kebaikan dunia dan akhirat sekali gus. 😀

**Gambar hanya hiasan semata-mata
IMG_9081

The Only Substance That Strong Enough to Corrodes Gold.

Image

Dis You Know?
Gold’s resistance to corrosion is one of its most useful properties. Generally the ONLY substance with sufficient power to corrode gold, Au is Aqua regia (a mixture of nitric acid, HNO3 and hydrochloric acid, HCl)


Who discovered Aqua regia?
Aqua regia was discovered around 800 AD, by the Muslim alchemist, Abu Musa Jabir ibn Hayyan.

Who is he?
Abu Musa Jabir ibn Hayyan (Arabic: جابر بن حيان), known also by his Latinised name Geber, was a Persian prominent chemist, alchemist, pharmacist, philosopher, astronomer/astrologer, physician and physicist. He has also been widely referred to as the “Father of Chemistry”.

Moreover, Sulphuric Acid, H2SO4 was also discovered by Jabir ibn Hayyan (Geber).


*kesimpulan:
1. Aqua regia, satu- satunya asid yang boleh menghakis emas, Au telah ditemui oleh saintis Islam, Jabir Ibn Hayyan.
2. Sulphuric acid, H2SO4, juga telah ditemui oleh Jabir Ibn Hayyan dan bukannya saintis barat.
3. Jabir Ibn Hayyan, dikenali sebagai “Father of Chemistry”/ Tokoh dalam Ilmu Kimia.
Sumber

Rujukan:
http://www.gold.org/technology/why_gold/
http://simple.wikipedia.org/wiki/Aqua_regia
http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Sulfuric_acid

Wallahu a’lam, harap perkongsian ini dapat terus membuka minda kita untuk sentiasa melihat ke arah yang benar. Assalam:)

 

 

[ARTIKEL] Awak Tutup Aurat ke Bungkus Aurat?

Kartun Dakwah#162 : Islam Teaches To COVER, Not to WRAP Aurat.

*Terjemahan : Islam mengajar untuk TUTUP aurat, bukan BUNGKUS Aurat.

Cuba bayangkan, kita ada dua buah iphone. sebuah iphone kita letak dalam kotak dan diletakkan tempat awam dan iphone lagi satu kita letak macam tu je terdedah kat tempat awam, agak- agak yang mana kena curi?

A. Yang dalam kotak
B. Yang terdedah macam tu je

Jawapan dia metilah yang terdedah, kan? haa!, nampak tak situasi ni dengan tudung/ hijab yang kita pakai. Sebenarnya, Allah tetapkan semua peraturan ni dah cantik sempurna dah, dia tetapkan kita untuk tutup aurat supaya kita terpelihara daripada benda tak baik, bukannya untuk merendahkan darjat kita ke apa.

Baiklah, sebagai bukti, apabila kita beli emas, pekedai tu mesti akan tutup emas tu elok2 dalam bekas dia, kenapa? untuk memastikan emas tersebut terjaga elok dan terpelihara sebab emas itu tinggi darjat nilai dia, amat berharga. Jadi, kaitannya ialah, wanita juga begitu, Allah mengangkat darjat seseorang wanita itu. Buktinya, Allah menetapkan supaya wanita menutup aurat dengan sempurna apabila dia keluar rumah(misalnya), supaya wanita ini tidak dipandang2 oleh lelaki2 dan supaya maruah dan kehormatannya terpelihara. Kerana, “wanita ini ibarat emas yang berharga, jika tidak “dilindungi” akan menjadi bahan tarikan dan berisiko “dicuri”.”

In reality, all the beautiful things in life are covered up. From the pearls in their shells, to the jewellery in their safe, even to the Queens in their castles. See, Beautiful things need to be protected not to put on display for the whole world to touch and see, this devalues their true price.

Kesimpulannya, sesungguhnya Allah Maha Kasih akan hamba- hambanya, dan dia lah yang Maha Bijaksana dalam menetapkan sesuatu hukum, peraturan, jadi kita cuma perlu ikut sahaja segala peraturan-Nya untuk hidup bahagia dan sejahtera dunia & akhirat. ^^

p/s: Lelaki dan wanita perlu menutup aurat dengan sempurna. Artikel ini berbahas berkenaan aurat wanita, oleh itu topik aurat lelaki tidak disebut banyak dalam artikel ini. Segala kelemahan dan salah silap harap diberi teguran, TQ.

Wallahu ‘Alam. Spread The Message, Share The Reward. InsyaAllah 🙂

[FB TALK] To My Dearest Sisters…

“To my dearest sisters that i love lillahita’ala,
It’s not cool you know to have you been watched by some guys from head to toe without a blink of eye just because you didn’t properly cover your aurah. Ok, don’t talk to me about your ‘human right’ saying that men should also play their parts in this matter. YES, THEY SHOULD. but, if you put an advertisement that is really really catching to others to buy your product, would you say, “no! Don’t look at the advertisment, it’s for my own pleasure”.? Seriously sisters, it’s neither hot nor cool. Islam make us beautiful as we are. We will not be judged externally but internally. Well, isn’t it fair? Nway, have you put Allah’s rights towards you?”

cute-muslim-girls-cartoon-1024x682

Sebuah petikan daripada kenalan admin di Facebook. Renung2kan dan ambil tindakan, “betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul” (tutup aurat ye~). Mari sama2 kita selami jiwa kita agar dapat kita rawat rohani ke arah yang lebih baik lantas memperkasa peribadi kita untuk teguh di jalan Allah SWT ad-din..Islam, InsyaAllah. Sama- sama kita perbaiki diri kita 😀 kan comel tutup aurat~^^

[ARTIKEL] : 13 Tips To Talk To Your Kids Effectively.

[ARTICLE] : How To Talk To Your Kids Effectively ?

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim.

[13 TIPS TO TALK TO YOUR KIDS EFFECTIVELY.]

Talking So Everybody Wins
Here are some winning ways to talk with children. Try them out. But remember, what works well for one person may not work for another. If these suggestions are not successful, try other ways of communicating based on your own experience and understanding of your child. For full article, Kindly press http://umaine.edu/publications/4077e/ . Thank You. Below is the summary of the article:

[1] USE DOOR OPENERS 🙂

[2] LISTEN ATTENTIVELY 🙂

[3] USE MORE DOS THAN DON’TS 🙂

[4] TALK WITH, NOT AT, CHILDREN 🙂

[5] USE “I MESSAGES” TO COMMUNICATE YOUR THOUGHTS AND FEELINGS 🙂

[6] MAKE REQUESTS SIMPLE 🙂

[7] GET THE CHILD’S ATTENTION BEFORE SPEAKING 🙂

[8] MAKE REQUESTS IMPORTANT 🙂

[9] COMMUNICATE AT EYE LEVEL 🙂

[10] SAY “PLEASE”, “THANK YOU”,  AND “YOU’RE WELCOME” TO CHILDREN 🙂

[11] TRY NOT TO INTERRUPT AND SCOLD CHILDREN WHEN THEY’RE TELLING YOU THEIR STORIES 🙂

[12] DON’T USE UNKIND WORDS, WHICH TEAR THE CHILD DOWN 🙂

[13] USE KIND WORDS TO ENCOURAGE AND BUILD UP THE CHILD 🙂

What does Expert Say? -with NOUMAN ALI KHAN

Please “Share” with others. Jazakallahu Khairan, TQ 🙂