Seret Anak ke Masjid. Lupa atau Malas?

MOSQUE PRAYERS 4   images

#Bawa Anak Ke Masjid Selalu. Kelak Mereka Cinta Akan Masjid, dengan Izin Allah.


Hakikat “Paling Tragis” ialah apabila ayah-ayah dan atuk-atuk, dah elok datang ke Masjid untuk solat berjemaah, dengar kuliah maghrib, kuliah subuh, duduk dalam majlis ilmu, tapi..

ANAK-ANAK KAT RUMAH.. BIAR TIDUR, LANYAK SUBUH..
ANAK-ANAK KAT RUMAH.. BIAR TERCONGOK DEPAN TV, TENGOK DRAMA KOREA, JEPUN
ANAK-ANAK KAT RUMAH.. BIAR TERSADAI DEPAN PC, FACEBOOK, SKYPE, LAYAR BUKAN2

“Dah mu ingat, mu sorang je nak masuk syurga?!”

..

**Jangan sampai anak ini mengheret engkau ke jurang neraka, tatkala engkau setapak lagi untuk ke Syurga**

#TazkirahRINGKAS #ImALeader

 

[HADIS] Cara Mendidik Anak Untuk Solat.

[HADIS] Cara Mendidik Anak Untuk Solat.

Sebagai galakan untuk anak- anak yang baru belajar solat, boleh sediakan checklist untuk mereka tanda setiap kali berjaya melaksanakan solat, InsyaAllah berjaya. Adik2 admin dah cuba, dan alhamdulillah mereka bersemangat untuk pastikan checklist mereka bertanda penuh setiap hari.

Checklist Solat untuk Muslimin boleh ambil di sini : https://khalifahsiber.wordpress.com/2012/12/20/kartun-dakwah48-checklist-solat-musliminsebagai-galakan-anak2-utk-bersolat/

Checklist Solat untuk Muslimat boleh ambil di sini : https://khalifahsiber.wordpress.com/2012/12/20/kartun-dakwah48-checklist-solat-muslimatsebagai-galakan-utk-anak2-bersolat/

Wallahu A’lam. Spread The Message. Share The Reward. Jazakallahu Khairan Kathiran, TQ 🙂

[Prof. Dr. Muhaya] Tips Kebahagiaan Anak

Image

====================================
Tips Kebahagiaan Anak dari Prof. Dr. Muhaya
====================================

Jom amalkan 10 tip dibawah ini bermula dari hari ini juga.

Sebenarnya diuji dalam nikmat ini amat memerlukan pertolongan Allah. Takut pula timbul sifat sombong, bangga diri, rasa hebat dan lain2. Hanya padaNya kita berserah setelah berdoa dan berusaha. Beberapa tip yang boleh kongsi bersama.

1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat “iyyakanakbudu waiyyakanastain” – yang ertinya “Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..”, mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan “Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia…..untuk faham agamanya “, [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi “. Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.

Sumber: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=564552260254471&set=a.347617158614650.79008.347615938614772&type=1&theater

Wallahu A’lam. Spread The Message. Share The Reward. Jazakallahu Khairan Kathiran, TQ :)

[Ustaz Don Daniyal Don Biyajid] : Tips Mudah Buat Para Isteri supaya lembut hati suami dan anak-anak rukun damai serta dengar kata..

[Ustaz Don Daniyal Don Biyajid] : Tips Mudah Buat Para Isteri supaya lembut hati suami dan anak-anak rukun damai serta dengar kata..

Tips Mudah Buat Para Isteri… (via- Ustaz Don Daniyal Don Biyajid)

Para isteri yang mithali, walaupun anda mepunyai pembantu rumah, pastikan juga Nasi yang dimakan oleh suami dan anak-anak itu dimasak dengan tangan isteri sendiri kerana “Air Tangan” isteri itu ada barakahnya.

Pastikan ketika membasuh beras, tangan hendaklah sentiasa berpusing arah lawan jam (arah tawaf) dan ketika bilasan air beras yg akhir, selawat 7x dan niat di dalam hati mohon kepada ALLAH Swt supaya lembut hati suami dan anak-anak rukun damai serta dengar kata..

InsyaALLAH akan bertambahlah kasih sayang suami terhadap isteri dan anak-anak.

(rujukan: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=551960571513640&set=a.347617158614650.79008.347615938614772&type=1&theater

Wallahu A’lam. Spread The Message. Share The Reward. Jazakallahu Khairan Kathiran, TQ 🙂